מפרץ חיפה: משרד הבריאות חזר מעמדתו, לטובת בעלי ההון

    נתן גולד | צילום: אילן אלסטר No Comments on מפרץ חיפה: משרד הבריאות חזר מעמדתו, לטובת בעלי ההון
    23:39
    09.05.24
    קובי פינקלר No Comments on דובר צה"ל: תבוטל הילולת הרשב"י במירון בל"ג בעומר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הקרב על נתוני הסרטן נובע מהמאבק מצד בעלי האינטרסים  עם הכסף הגדול מול בריאות הציבור

    המסמך שעמד בלב הסערה הציבורית בימים האחרונים על נתוני הסרטן, לא נולד בחלל ריק-הוא מסמך שאותו כתב פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור, נשלח לדיון של ועדת ערר במועצה הארצית לתכנון ובנייה, לפני מתן אישור סופי לתכנית הנקראת "קרקעות הצפון" – אתר ליבה של מצרף תכניות שמטרתו להפוך את מפרץ חיפה למרכז ייצוא פטרוכימי עולמי של תגליות נפט, בפרויקט זה מעורבים אינטרסים לאומיים, גיאופוליטיים ורווחים של מיליארדים לחברות פרטיות.

    הקרב שמתחולל כעת גם בתוככי משרד הבריאות הוא קרב על הנתונים שיכריעו האם נפת חיפה תוכרז כאזור מוכה זיהום.  דבר שיכריח את עצירת הפיתוח התעשייתי או שיהיה מי שיצליח לשכנע כי אין "ראיות מדעיות חותכות"  ויסייע לאישורם של "הרחבת בתי הזיקוק" (בז"ן), הוספת מתחם בתי זיקוק שני ב"קרקעות הצפון" והקמת "נמל המפרץ והדלק" – תכניות הצפויות להגדיל במאות אחוזים את הזיהום ואחסון החומרים המסוכנים במפרץ חיפה, מעבר למציאות הקיימת כיום.

    ב- 20.4.2015, פורסמה הודעה לעיתונות מטעם משרד הבריאות הסותרת את הנתונים שפורסמו קודם לכן, לגבי נתוני סרטן בילדים בנפת חיפה. בהודעה המתוקנת של משרד הבריאות, הוא חוזר בו וטוען בניגוד לנתונים שפורסמו ש"אין עדות לעודף תחלואה בסרטן בגיל הילדות". אבל יחד עם זאת, משרד הבריאות לא מתכחש לעובדה שיש קשר סיבתי בין זיהום לתחלואת הסרטן וכמסקנה נגזרת ברורה גם לתחלואה החריגה של סרטן במבוגרים בנפת חיפה.

    ממצא זה מגובה בספרות בינלאומית ענפה והכרה ממסדית גם בישראל וממילא לא ניתן להכחישו. ההודעה הרשמית החדשה של משרד הבריאות מטילה ספק רק בנתון של תחלואה חריגה בילדים..

    ההודעה החדשה של משרד הבריאות מתעלמת מנתונים חדשים בעולם המדע שמתמקד בשנים האחרונות בחקירת החשיפות המוקדמות לחומרים מסרטנים ומשבשי מערכות הורמונליות אשר ידוע שנמצאים באוויר ובקרקע במפרץ חיפה כמו לדוגמה המתכות קדמיום וארסן וגם כספית- מזהם שפוגע במוח של עוברים ונפלט במפרץ חיפה, יש רקורד מוכר ומוכח בפגיעה בעוברים. וכפי שמחדדת פרופ' לינדה בירנבאום, ראשת המכון הלאומי לבריאות וסביבה בארה"ב:

    "חשיפות מוקדמות לתרכובות בעלות פעילות אנדוקרינית מייצרות גידולים שונים לאחר חשיפות בגילאים שונים. האנליזות שלנו מדגימות מועדות מוגברת לסרטן מחשיפה בשלבים המוקדמים בחיים, בייחוד עבור כימיקלים שפועלים במנגנון מוטגני" כלומר: מזהמים מסרטנים, משפיעים במיוחד על ילדים ועוברים, באופן שאפילו יכול להיות חמור ואפקטיבי יותר מההשפעה על מבוגרים.

    זאת למרות מגבלות המדע, שהרי אי אפשר לחשוף במכוון עוברים לבחינת השפעת המזהמים.. מלבד זאת, המחקרים החדשים ביותר, שרובם התפרסמו בשלוש השנים האחרונות מצביעים בבירור על קשר בין חשיפה למזהמים ספציפיים המאפיינים את התעשייה הפטרוכימית כמו זו הקיימת במפרץ חיפה, ובין יתר תחלואת סרטן בילדים, מעבר לזאת מהמחקרים הללו עולה כי השינוי הראשון שצריך לקרות בדרך ללוקמיה בילדים, קורה עוד טרום הלידה.

    חילוקי הדעות המתוקשרים במשרד הבריאות, משחקים לטובת בעלי  האינטרסים, ומשמשים להטלת דופי בהכרזת משרד הבריאות על הקשר הסיבתי הקיים בין הזיהום לתחלואה החריגה במפרץ חיפה.  בנוסף נעדר מדיון זה בציבור ובקרב מקבלי ההחלטות, ההשלכות של  הזיהום על שלל המחלות הנוספות כמו אסתמה ומחלות לב בהן תושבי מפרץ חיפה שיאנים, הניסיון לערעור המסקנות הללו נועד למטרה ברורה – להרגיע את דעת הקהל ולאשר סופית את הרחבת התכניות המזהמות שעל הפרק.



    0 תגובות